ASR, asystent parkowania, asystent pasa ruchu

Sobota 27 czerwca 2020
Aleksandra Śniegucka

Wyposażenie samochodu – wiedz, z czego korzystasz! (część 2)

ASR, asystent parkowania, asystent pasa ruchu

We wcześniejszym wpisie szczególna uwaga została poświęcona omówieniu istoty oraz zasady działania ABS. Zobrazowane zostało to na przykładzie Persony o imieniu Marysia, która musiała na śliskiej nawierzchni dokonać gwałtownego hamowania. Układ chroniący koła pojazdu przed zablokowaniem uratował naszą bohaterkę od dość prawdopodobnej tragedii.

W dniu dzisiejszym poruszone zostaną części wyposażające pojazd, do których należą:

  • ASR;
  • Asystent parkowania;
  • Asystent pasa ruchu.

ASR

System ASR w samochodach służy do utrzymania bezpieczeństwa w trakcie ruchu pojazdu. Układ ten poprzez ścisłą współpracę z ABS pomaga zapewnić pożądaną przyczepność kołom podczas przejazdu. W języku polskim nazywany jest układem kontroli trakcji. Zdecydowanie pozwala na uniknięcie nadmiernego „ślizgania się” kół w trakcie przyspieszania.

Nasza Marysia posiadając ten układ w swoim samochodzie będzie miała ułatwioną czynność związaną z ruszaniem pojazdem pod górkę. System bada bezpośrednio prędkość obrotową kół dostarczaną przez kierowcę. Jeśli wartość ta przekroczy dopuszczalny poziom układ rozpoczyna manipulację mocą napędzającą koła pojazdu.

Rys. 1. Marysia gazuje pod górkę ;)

Ventus Trade Auta Persona – Marysia

źródło: Grafika przygotowana za pomocą aplikacji Bitmoji

W dzisiejszych samochodach układy ASR oraz ABS są ze sobą zintegrowane poprzez wspólną centralkę elektroniczną. Integracja ta zapewnia większe bezpieczeństwo oraz komfort dla kierowcy podczas użytkowania pojazdu.

Asystent parkowania

W zależności od odmiany systemu można wyróżnić te, które są całkowicie zautomatyzowane oraz takie, do których właściwego funkcjonowania wymagana jest ingerencja kierowcy. Jest to część wyposażenia pojazdu, która zdecydowanie ułatwia czynności związane ze znalezieniem stosownego miejsca dla samochodu jak również bezpiecznego umieszczenia go na wybranym stanowisku.

W głównej mierze składa się na niego zestaw czujników umieszczanych na zderzakach pojazdu. Poprzez wykorzystanie fal ultradźwiękowych badana jest bezpieczna przestrzeń dla pojazdu od przeszkody, przy której kierowca aktualnie chciałby umieścić swój samochód. Im obiekt determinujący bezpieczną przestrzeń jest bliżej pojazdu, kierujący jest o tym informowany odpowiednim sygnałem dźwiękowym. Interwałowo krótsze przerwy pomiędzy odgłosami wskazują na szacunkowo mniejszą przerwę pomiędzy zderzakiem a rozpatrywaną przeszkodą.

System ten jest ogromnym ułatwieniem dla kierowcy. Jednakże w sytuacji, w której przestrzeni do zatrzymania pojazdu będzie zbyt mało, nawet nasza zdolna Marysia nie zdoła prawidłowo zaparkować. ;)

Asystent pasa ruchu

Jest to układ, który ma za zadanie wspomaganie kierowcy w trakcie utrzymywania właściwego toru jazdy. Istnieje wiele odmian tego typu systemów, które różnią się od siebie ze względu na stopień zaawansowania wykonywanych zadań:

  • Monitorowanie toru jazdy i ostrzeganie kierowcy;
  • Wspomagające utrzymanie właściwego toru jazdy;
  • Samodzielnie utrzymujące właściwy tor jazdy.

W przypadku ostatniego rodzaju mamy do czynienia z układem, który staje się drogą do zautomatyzowania samochodu. Na przykładzie Toyoty C-HR, która jest w omawiany system wyposażona, mogę ocenić, że asystent pasa ruchu umożliwia bezpieczne poruszanie się po jezdni, ale w trakcie niewłaściwego operowania pojazdem może przyczynić się do niepożądanych w skutkach sytuacji.

Rys. 2. Toyota Chr

Ventus Trade Auta Toyota Chr

źródło: Zdjęcie autorskie

Automatyczna korekta jazdy będąca funkcją w układzie omawianej Toyoty, przyczynia się do „prostowania” toru w sytuacji, gdy auto znajdzie się zbyt blisko linii dzielącej jezdnię. Niekiedy korekta ta bywa tak nagła i niespodziewana dla kierowcy, że samochód „odbija” z większym impetem mogąc przy tym spowodować najechanie na kraniec chodnika znajdujący się naprzeciwko korygowanego pasa.

Nasza Marysia posiadając taki system na pewno szybko nauczyłaby się prostej jazdy, ponieważ sygnalizacja dźwiękowa spowodowana zbyt bliskim poruszaniem się po środku jezdni staje się na tyle irytująca, że kierowca musi podporządkować się wskazówkom definiowanych przez samochód.

Podsumowanie

Omówione w tym wpisie systemy mogą determinować względne bezpieczeństwo kierowcy oraz komfort jazdy. Układ ASR oraz asystent pasa ruchu pozwalają zwiększyć pewność kierującego pojazdem. Asystent parkowania natomiast najbardziej pomocny staje się podczas czynności związanych z jego przeznaczeniem, bądź ogólnym cofaniem samochodu.

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam
Aleksandra Śniegucka

Jeśli masz jeszcze chwilę, to zajrzyj do:

Bluetooth, CB radio, CD, Centralny zamek

Wyposażenie samochodu zdaje się być jasne dla każdego kierowcy. Intuicja pozwala nam wnioskować na temat jego poszczególnych składowych. Niekiedy jednak należy pamiętać, że te najmniej widoczne elementy są najbardziej funkcjonalne.

Przeczytaj cały artykuł

ABS, alarm, alufelgi

Wyposażenie samochodu zdaje się być jasne dla każdego kierowcy. Intuicja pozwala nam wnioskować na temat jego poszczególnych składowych. Niekiedy jednak należy pamiętać, że te najmniej widoczne elementy są najbardziej funkcjonalne.

Przeczytaj cały artykuł

Kredyt samochodowy

Zakup nowego pojazdu zdaje się być zagadnieniem dość trywialnym. Teoretycznie wystarczy wybrać pożądany model i go spieniężyć. Istnieje jednak szereg możliwości i obowiązków związanych z jego nabyciem.

Przeczytaj cały artykuł

Leasing samochodu osobowego

Zakup nowego pojazdu zdaje się być zagadnieniem dość trywialnym. Teoretycznie wystarczy wybrać pożądany model i go spieniężyć. Istnieje jednak szereg możliwości i obowiązków związanych z jego nabyciem.

Przeczytaj cały artykuł

Artykuły Vetntus Trade